Djurutställningar

Många djurägare är väldigt stolta över sina husdjur och tar gärna tillfället i akt att visa upp dessa för andra. Men sedan finns det de som tar detta ett steg längre och faktiskt tävlar med sina husdjur. Det mest populära djurutställningarna är för hundar, katter och kaniner.

Hundutställningar

Hundutställningar är några av de intressanta djurutställningarna, och det beror ju mycket på att mångfalden som finns bland hundar är inte något vi hittar bland några andra husdjur. Skillnaden mellan en grand danois och en chihuahua är ju så mycket mer än man någonsin skulle kunna hitta bland till exempel katter eller kaniner, även fast de också har olika raser. Och när det kommer till hundutställningar är det ju rasen som står i fokus och hur väl varje kandidat representerar sin ras ideal. Varje år sker det många officiella hundutställningar i Sverige och ännu fler inofficiella.

Kattutställningar

Trots att katter faktiskt är det vanligaste husdjuret i Sverige, är hundutställningar vanligare. Det betyder dock inte att kattutställningar inte är populära, tvärt emot. På en kattutställning är det, precis som med hundar, rasen som står i fokus. Det finns tydliga standarder som varje katt ställs emot och den bästa representanten av sin ras vinner. Vissa saker är ju naturligtvis rent genetiska men andra är ju på sätt och vis kosmetiska och kräver bra skötsel. Detta är anledningen till varför många lägger ut en hel del pengar för att få katten att vara så fin som möjligt inför en kattutställning.

Kaninutställning

Både hund- och kattutställningar är långt mer vanliga än någon annan typ av djur utställning, men kaninen kan nog sägas komma in på en respektabel tredjeplats. Denna värld är förstås inte lika stor och det är inte lika lätt att hitta information om dessa utställningar. Ett bra tips är att använda informationen som finns på Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund, där man förövrigt måste vara en medlem för att kunna få ställa ut sin kanin.